Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Oskarsdottir - 16 februari 2010 22:44

Helgen som varit blev jäkla trevlig. Kombi har vi köpt, en volvo 940 från 91. Grymt nöjda en så länge men det är väl bara en tidsfråga innan man behöver laga den med :)


Har åt skoter i helgen! Var grymt kul! Vågade dock inte köra för det var alldeles mörkt ute och jag var helt slut efter att ha suttit bak på, hehe

Vi följde också med för att skotta av ett tak på Maddes föräldrars stuga. Det hade gått lätt om inte Madde parkerat den ny-gamla volvon i diket innan. 

Tydligen går det att lyfta upp en bil ur diket om man är 4 pers med en planka. Man blev dock rätt mör i kroppen av den lilla uppvärmningen innan skottningen!


Det blir inte mycket bloggande när man går i skolan om dagarna. Kliver upp 5 varje morgon, dricker kaffe och ångar iväg till skolan. Just nu nöter jag bara backning med släp så man står ute på backplan hela dagarna. Det tar på än även om det inte känns som om man gör särskilt mycket.

Kvällar och nätter går åt till att sova. Tur man har Madde som lagar mat och väcker än till liv lite då och då.


Idag slogs jag av en sak i alla fall.

Pengar - de har inget direkt värde för mig. Jag vill ha pengar så jag klarar mig och gärna så man känner sig trygg. En buffert är mitt ekonomiska mål. Jag vill kunna byta drivknut på verkstad utan att behöva leva snålt i flera månader innan. Jag vill kunna köpa fikabröd nån gång ibland utan dåligt samvete och inte behöva välja mellan om vi ska ha skinka eller ost på mackan utan kunna köpa båda när jag känner för det.

Men när det kommer till djuren, Madde och livet i allmänt så kan jag inte räkna det i pengar. Om katten kostar mig 3000 kr hos veterinären så lägger jag det. Även om katten bara är värd 50. 

Jag tror jag fått en speciell uppfostran av en speciell mamma.

Hon har lärt mig mycket om livet och gett mig en syn på värden som jag märker att många inte har.


Allas lika värde - Alla människor är värd din respekt. Speciellt om du inte förstår dem, det är då du kan lära dig något.


Djur - De har en självklar plats på vår jord. Till och med flugor förtjänar ett liv, för de är en del i något större.


Pengar - Frihet under ansvar. Misstag måste göras för att man ska lära sig pengars värde. De behövs, men de är inte allt här i världen.


Kärlek - Kärlek är det viktigaste vi har. Kärlek till vår partner, till våra barn och främst oss själva är det som är värt att kämpa för.


Jag hoppas att jag kan ge mina framtida barn den grunden att stå på.


bild: Välförtjänt lunch efter tak-skottningen

  

Ovido - Quiz & Flashcards