Alla inlägg den 29 mars 2010

Av Oskarsdottir - 29 mars 2010 13:19

Nu var det länge sen jag bloggade igen. Är lite sån jag är. Slarvig, impulsiv och disträ. Inte mina finaste kvaliteter men likväl sanna.


Jag blir mer och mer sugen på att skriva igen. Min ungdomsbok lockar hela tiden. Min självbiografi tar form i huvudet och jag längtar tillbaka till den tid då jag ägnade alla mina dagar åt att spela på tangentbordet. Meningar jag hör lite här och där skapar hela noveller i tankarna. Jag saknar tiden då jag alltid hade ett block i innerfickan för att memorera tankar, ljud, dofter och känslor.


Men tiden finns inte. Jag är inte den sortens författare som kan lägga undan en timme om dagen för att skriva. När jag väl har börjat måste jag få hela natten på mig. Kanske får jag aldrig den tiden igen. Kanske publiceras min självbiografi efter att jag gått i pension. Inte för att det gör mig något. Tänk vilket liv jag kommer att ha levt då. Det känns som om mina första 23 år redan skulle kunna fylla en roman. Tänk när jag levt 3 gånger så länge? Vilka länder kommer jag ha sett? Vilka sorger kommer jag ha genomlidit? Vilka glädjeämnen?


Kanske är min blogg ett substitut. Jag kan delge människor, om än en liten skara, mina tankar och idéer. Mina sorger och glädjeämnen. De säger att man ska passa sig för det man publicerar på nätet. Det är digitala tattueringar du aldrig blir av med. Men om man läser en blogg, medveten om att det sitter en människa bakom tangenterna så kan man nog acceptera det mesta. För vist är vi otroligt komplexa, vi människor? Fascinerande varelser i en värld som ständigt förändras. Vackra, ståtliga med handlingskraft och överlevnadsinstinkter som skapat eld, maskiner och religioner. Filosofierna driver oss framåt och vår ständiga frågvishet skapar nya svar och ännu fler mysterium.

Det finns ondska och vapen, men också otroliga själar som kämpar för det de vet är rätt och gott.


Jag tror jag börjar gilla digitala tatueringar lika mycket som de vi sätter på huden. Man borde verkligen minnas sitt eget liv, med alla misslyckanden och misstag. Hur skulle vi annars utvecklas?


 

Ovido - Quiz & Flashcards