Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Varghettsen och respekt för varandra

Av Oskarsdottir - 10 januari 2010 13:15

Vargjakten har rört upp mycket känslor bland alla möjliga slags människor i Sverige. Jag själv har bott i område med varg. Men jag verkar ha en annan attityd till livet än de flesta verkar ha.

ex.

Jag har två katter. Dessa två katter går ute för att jag vill ge dem ett sånt naturligt liv som möjligt. Blir de tagna av ett lo, en varg eller en rovfågel så kommer jag sörja dem. Men jag kommer inte förbanna naturen för det. Det samma gäller om de påkörd av en bil. Det är en del av livet att mista de vi älskar. 


Naturvänner skriker just nu i forum om att de vill skjuta och mörda diverse jägare. Vilken syn har dessa djurvänner på den levande varelsen egentligen?Människan är inte mer värd än andra djur - men inte heller mindre!

Och människan är den flock vi ingår i.

Vare sig vi gillar det eller inte så måste vi, som vilken flock som helst, jobba tillsammans för att skydda våra egna - våra barn, vår familj och vårt samhälle.


Personligen tycker jag det är för tidigt att ha jakt på vargar. Inavelsprocenten verkar redan vara hög och inavel kan skapa onaturligt aggressiva eller sjuka individer. Inget vi vill ha i våra svenska skogar. Men jag litar på den forskning som lagts fram och på dem som fattat beslutet om jakt. Synd att det skulle gå så snabbt bara. Jakten behövde vara mer inriktad på rätt vargindivider och färre jägare hade behövt jobba i ett bättre kontrollerat informationssystem så vi sluppit överskjutningen. 


Mer pengar från staten borde ges till bönder, renskötare och andra för att dessa ska kunna skydda sitt levebröd från vargen och andra rovdjur. Men mer respekt måste också ges till alla jägare. De jobbar ofta gratis natt som dag för oss andra när vi kört på och skadat ett rådjur eller en älg. De är de som står i skogarna timme efter timme för att göra skitgörat en annan inte skulle klara av.


Själv äter jag mycket hellre älgkött än gris. Helt enkelt för att älgen levt ett värdigt, fritt och naturligt liv. Hur en gris lever vill jag inte ens gå in på. 


Det jag vill ha sagt är att man måste respektera naturen och livet. Vare sig man är djurvän eller jägare. Och man måste respektera varandra för båda dessa grupper behövs i det här samhället vi lever i idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Oskarsdottir - 29 januari 2011 02:38

I flera dagar nu har jag skrivit och raderat, skrivit och raderat, skrivit och raderat. Det känns som om något dött i mig. Jag tittar på det där blinkande strecket på skärmen och på de skitiga tangenterna på min rosa dator och det som händer är - i...

Av Oskarsdottir - 21 december 2010 23:23


Hittade en gammal text på min dator där vi fick i uppdrag att skriva en "blogg" ur en annan persons synvinkel. Jag valde att skriva som om jag vore ett bröst, hehe. Skriv gärna vad ni tycker om idéen ;)   Så här är några dagar i Bissans liv: ...

Av Oskarsdottir - 10 december 2010 22:41


Fy tusan vad det gör ont i kroppen. Så fort jag vaknade kände jag hur det började sträna och svida överallt. Träningsvärk har aldrig känts jobbigare. Men jag behövdes inte på mitt nya jobb idag eller imorgon. Eller "mitt nya jobb"? Vad vet jag? Jag...

Av Oskarsdottir - 5 december 2010 00:52


Det blir inte många vuxenpoäng när man äter lussebullar till frukost, lunch och middag medan man spenderar hela helgen i morgonrock i sängen med en stor termos kaffe. Men jag kände att jag behövde en riktigt lat helg. Stackars Madde har fått elda o...

Av Oskarsdottir - 23 november 2010 19:39

Igår skulle jag lägga mig i tid. Jag hade arbetsintervju idag i Oslo och måsta upp tidigt så då kändes det bästa att vara utsöven! Men så blev det förstås inte. Jag kunde inte sova, Madde kunde inte sova. Jag klev upp och drack te. Madde klev upp o...

Ovido - Quiz & Flashcards