Alla inlägg den 10 januari 2010

Av Oskarsdottir - 10 januari 2010 21:29

När man lider av depression eller ångest finns det bara en väg att gå. Du kommer inte undan och det finns ingen som kan hjälpa dig. Det är bara du själv som kan ta tag i ditt liv och styra det i den riktning du själv önskar. Det är ditt liv, ditt mående, din värld och din depression.


Jag såg en föreläsning på internet en gång med en tant som sa att alla människor kan välja att vara lyckliga. Och jag blev så otroligt arg och ledsen när jag hörde på det hon sa. Utan att jag riktigt visste varför så hatade jag henne för de där orden.

"Det är ditt fel" sa hon. "Ditt val, ditt beslut, ditt fel"


Där med henne fanns en man som drabbats av obotlig cancer. Han skulle dö inom något år. Hon sa till honom att han själv valde att lida av cancer och inte acceptera den som en del i hans liv. Att han mådde dåligt av sin cancer var inte cancerns fel. Det var hans eget.

Mannen grät länge innan han svarade att hon hade rätt.

Han sa:

"Jag är tacksam för min cancer för den har gjort mig till en bättre människa"

"Jag är tacksam för min cancer för att den gjort mig till en bättre far"

"Jag är tacksam för min cancer för den har gjort mig till en bättre älskare"

"Jag är tacksam för min cancer för att den gett mig insikt i vad livets mening är"


De här orden fick också mig att gråta men jag var ändå arg för jag trodde inte på det hon sa.

Det är väl inte mitt fel att jag mår dåligt? Det är väl inte mitt fel att jag har ont? 


Ikväll ställer jag mig frågan:

Vems fel är det då?

Av Oskarsdottir - 10 januari 2010 13:15

Vargjakten har rört upp mycket känslor bland alla möjliga slags människor i Sverige. Jag själv har bott i område med varg. Men jag verkar ha en annan attityd till livet än de flesta verkar ha.

ex.

Jag har två katter. Dessa två katter går ute för att jag vill ge dem ett sånt naturligt liv som möjligt. Blir de tagna av ett lo, en varg eller en rovfågel så kommer jag sörja dem. Men jag kommer inte förbanna naturen för det. Det samma gäller om de påkörd av en bil. Det är en del av livet att mista de vi älskar. 


Naturvänner skriker just nu i forum om att de vill skjuta och mörda diverse jägare. Vilken syn har dessa djurvänner på den levande varelsen egentligen?Människan är inte mer värd än andra djur - men inte heller mindre!

Och människan är den flock vi ingår i.

Vare sig vi gillar det eller inte så måste vi, som vilken flock som helst, jobba tillsammans för att skydda våra egna - våra barn, vår familj och vårt samhälle.


Personligen tycker jag det är för tidigt att ha jakt på vargar. Inavelsprocenten verkar redan vara hög och inavel kan skapa onaturligt aggressiva eller sjuka individer. Inget vi vill ha i våra svenska skogar. Men jag litar på den forskning som lagts fram och på dem som fattat beslutet om jakt. Synd att det skulle gå så snabbt bara. Jakten behövde vara mer inriktad på rätt vargindivider och färre jägare hade behövt jobba i ett bättre kontrollerat informationssystem så vi sluppit överskjutningen. 


Mer pengar från staten borde ges till bönder, renskötare och andra för att dessa ska kunna skydda sitt levebröd från vargen och andra rovdjur. Men mer respekt måste också ges till alla jägare. De jobbar ofta gratis natt som dag för oss andra när vi kört på och skadat ett rådjur eller en älg. De är de som står i skogarna timme efter timme för att göra skitgörat en annan inte skulle klara av.


Själv äter jag mycket hellre älgkött än gris. Helt enkelt för att älgen levt ett värdigt, fritt och naturligt liv. Hur en gris lever vill jag inte ens gå in på. 


Det jag vill ha sagt är att man måste respektera naturen och livet. Vare sig man är djurvän eller jägare. Och man måste respektera varandra för båda dessa grupper behövs i det här samhället vi lever i idag.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards