Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

En ljusglimt visar gråtoner

Av Oskarsdottir - 12 januari 2010 18:14

Psykologen jag har är underbar. Det klickade direkt när vi kom igång med våran diskussion och jag fick tillbaka känslan av att samtal kan vara meningsfyllda.

Jag behöver nån som stoppar mig och ifrågasätter mina tankar. Nån som påpekar att jag kan ha fel. Att jag tänker fel och agerar fel.


Jag har tagit mig ur missbruk, dåliga kretsar och destruktiva mönster utan hjälp från utomstående. När jag gjort det har det krävts en skarp attityd mot mig själv. Jag blev tvungen att se på mitt liv i svart och vitt. Inga undantag fick göras. Antingen gör man rätt eller fel. Jag förlorade vänner då de inte längre passade i mina förstöpta formar. För också dom var tvungen att vara svartvita. Människor var antingen dåliga, svaga fega, eller hjältar. Det blev inte många kvar efter min gallring. Inte heller jag själv räckte till och varje gång jag tabbade mig var jag tvungen att straffas.


Men det fungerade! Jag tog mig ur träsket och snubblade upp på land. Men nu möts jag av en helt ny utmaning. Jag måste börja öppna ögonen för alla gråtoner och skuggor. Människans olika lager där svart och vitt blandas upp och skapar individer som varken är onda eller goda. De är bara människor.


Ännu viktigare - Jag är bara en människa. 


Jag är inte en dålig människa. Jag är bara en människa, som gjort många dåliga val.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Oskarsdottir - 29 januari 2011 02:38

I flera dagar nu har jag skrivit och raderat, skrivit och raderat, skrivit och raderat. Det känns som om något dött i mig. Jag tittar på det där blinkande strecket på skärmen och på de skitiga tangenterna på min rosa dator och det som händer är - i...

Av Oskarsdottir - 21 december 2010 23:23


Hittade en gammal text på min dator där vi fick i uppdrag att skriva en "blogg" ur en annan persons synvinkel. Jag valde att skriva som om jag vore ett bröst, hehe. Skriv gärna vad ni tycker om idéen ;)   Så här är några dagar i Bissans liv: ...

Av Oskarsdottir - 10 december 2010 22:41


Fy tusan vad det gör ont i kroppen. Så fort jag vaknade kände jag hur det började sträna och svida överallt. Träningsvärk har aldrig känts jobbigare. Men jag behövdes inte på mitt nya jobb idag eller imorgon. Eller "mitt nya jobb"? Vad vet jag? Jag...

Av Oskarsdottir - 5 december 2010 00:52


Det blir inte många vuxenpoäng när man äter lussebullar till frukost, lunch och middag medan man spenderar hela helgen i morgonrock i sängen med en stor termos kaffe. Men jag kände att jag behövde en riktigt lat helg. Stackars Madde har fått elda o...

Av Oskarsdottir - 23 november 2010 19:39

Igår skulle jag lägga mig i tid. Jag hade arbetsintervju idag i Oslo och måsta upp tidigt så då kändes det bästa att vara utsöven! Men så blev det förstås inte. Jag kunde inte sova, Madde kunde inte sova. Jag klev upp och drack te. Madde klev upp o...

Ovido - Quiz & Flashcards