Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Demoner och migrän

Av Oskarsdottir - 14 januari 2010 11:04

Igår slog den till hårt. Migränen gjorde mig omedelbart handikappad. Jag stapplade in i sovrummet efter att ha tvingat i mig två pronaxen och la mig på täcket med händerna för ögonen. Varje ljud skrapade på insidan av huvudet. Katterna som lekte, hunden som snarkade, M som knappade på tangentbordet i köket. 

Det var längesen jag fick ett sånt kraftigt anfall. Och jag måste ha somnat med huvudvärken för inatt drömde jag långdragna historier om åskoväder och stormar som färgade himlen. 

Nånting hände inatt. Någonting förändrades i våra liv men jag kan inte sätta fingret på vad det var. Kanske är det bara terapin igår som snurrat igång mig. Minnen från barndommen spelades upp i mig. 


11 år gammal tror jag att jag var. Jag står i Soz kök och vi har just bakat en kladdkaka. Det skulle vara en chokladkaka men den blev alldeles platt efter att vi tappa den en gång så vi sa till hennes mamma att det var en kladdkaka. Min telefon ringer och pappa säger att jag ska komma ut på parkeringen.

Vi ska åka till ... Jag mins inte hans namn. En präst av något slag. Han hade makt, brukade pappa säga. Otrolig makt som fick människor att kasta sig åt sidan när han kom för nära. Och nu hade han tid för mig.


Jag var otroligt rädd. Jag hade inte träffat en människa med sån makt förr. Och jag visste att han hade med pappas vita tygstycke att göra. En liten tygpåse med hemliga örter i. Pappa bar den innanför sina kläder för att inget ont skulle kunna skada honom. Hela vägen till prästen tänker jag på pappas alla historier. Demonerna som förstörde människor. Demonerna som skapade smärtor i kroppen och gjorde män och kvinnor galna. Nu skulle de kolla om de fanns i mig. Om det var deras fel att jag alltid var rädd, hade ont i magen, kissade på mig och grät.


Minnena från prästen är vaga, men han pratade högt och mässade länge om Jesus Kristus som skulle rensa min kropp från ondo. Efter att han skrikit och skakat med händerna på min panna satte han sig ner på huk. Han sa att det här var en hemlighet. Ingen fick veta att jag hade träffat honom. Varje dag skulle jag be till Jesus. Men inte så att någon annan hörde. Om jag inte gjorde det, om jag syndade, så skulle demonerna ta över mig igen.


Min pappa ger mig några papper. Gamla papper med lång och komplicerad text på. Han säger att jag måste läsa allt så jag vet vad jag slåss mot.


Jag var bara 11 år och inte alls redo att slåss mot det han visade och berättade om. Demoner med klor. Andar som kryper in i våra levande kroppar och styr våra tankar och steg.


Jag hade glömt den händelsen. Helt och hållet.


Kanske inte konstigt att jag drabbas av en svag panik när M ropar på mig idag och pekar på dörren. Ytterdörren i vår hall har förändrats. På båda sidorna av kikhålet ser man långa revor, klösmärken. Som om någon försökt klösa sin väg ut ur vår lägenhet. Och jag ryser för jag känner inom mig att jag slogs hela natten i mina drömmar.


Verklighetscheck - Inte fan är det konstigt att man behöver gå i terapi.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Oskarsdottir - 29 januari 2011 02:38

I flera dagar nu har jag skrivit och raderat, skrivit och raderat, skrivit och raderat. Det känns som om något dött i mig. Jag tittar på det där blinkande strecket på skärmen och på de skitiga tangenterna på min rosa dator och det som händer är - i...

Av Oskarsdottir - 21 december 2010 23:23


Hittade en gammal text på min dator där vi fick i uppdrag att skriva en "blogg" ur en annan persons synvinkel. Jag valde att skriva som om jag vore ett bröst, hehe. Skriv gärna vad ni tycker om idéen ;)   Så här är några dagar i Bissans liv: ...

Av Oskarsdottir - 10 december 2010 22:41


Fy tusan vad det gör ont i kroppen. Så fort jag vaknade kände jag hur det började sträna och svida överallt. Träningsvärk har aldrig känts jobbigare. Men jag behövdes inte på mitt nya jobb idag eller imorgon. Eller "mitt nya jobb"? Vad vet jag? Jag...

Av Oskarsdottir - 5 december 2010 00:52


Det blir inte många vuxenpoäng när man äter lussebullar till frukost, lunch och middag medan man spenderar hela helgen i morgonrock i sängen med en stor termos kaffe. Men jag kände att jag behövde en riktigt lat helg. Stackars Madde har fått elda o...

Av Oskarsdottir - 23 november 2010 19:39

Igår skulle jag lägga mig i tid. Jag hade arbetsintervju idag i Oslo och måsta upp tidigt så då kändes det bästa att vara utsöven! Men så blev det förstås inte. Jag kunde inte sova, Madde kunde inte sova. Jag klev upp och drack te. Madde klev upp o...

Ovido - Quiz & Flashcards